Lærerik hospitering

Lærerik hospitering

Høsten 2015 skal vi etter planen starte opp en ny fordypningslinje på studiespesialisering, kalt deltalinjen, som er en fordypning innenfor økonomi- og samfunnsfag.  For å prøve ut noe i forkant av oppstarten fikk noen Vg3-elever muligheten til å hospitere i en bedrift eller organisasjon i ekskursjonsuken. Hospitering i 1-2 uker i året skal være en av elementene på deltalinjen for de som velger samfunnsfag. Gjennom læring i praksis vil fagenes innhold synliggjøres i større grad enn gjennom undervsiningen på skolen. 

 

Marie Gjerde, Vg3, om å hospitere på asylmottak

– Man lærer så mye mer av å gjøre tingene enn bare lære om de. Jeg har kunnet brukt det jeg lærte på asylmottaket flere ganger i undervisningen, for eks i sosialkunnskap og i psykologi, forteller Marie. – Og det blir mye mer interessant enn bare det du lærer teoretisk på skolen! Det setter seg mye dypere i deg det du lærer, fortsetter hun.

– De som jobber der la så mye tid ned i å snakke med oss, sjefen brukte en hel dag med oss selv om han hadde det veldig travelt. De var veldig åpne og brukte mange levende eksempler. Mange  av de ansatte hadde vært asylsøkere selv og hadde dermed en forståelse for det.

– Vi hadde en dag vi lagte vafler og snakket med folk litt her og der. Beboerne snakket med en gang de faktisk forstod at vi hadde lyst å høre på. Veldig forskjellig hva de fortalte om, sier Marie.

– Hva likte du best?

– Likte best det jeg satt igjen med etterpå, forteller Marie. – Lærte mye mer enn jeg trodde jeg skulle, mange kloke ord fra de som jobber der.

– Hva kunne du tenkt deg å gjøre mer av?

– Kunne godt tenkt meg å være der lenger enn tre dager. Folk sa «drar dere nå når dere nettopp har kommet». De hadde nettopp lært å kjenne fjeset ditt og blitt mer komfortabel med å prate med oss.

– Hvordan ble dine forventninger til hospiteringsoppholdet innfridd?

– Forventet at jeg skulle lære om asylsøkerprosessen og forventet å kunne sosialisere meg med beboerne. Men det er ikke slik, de lever sine liv atskilt som vi gjør. De bor i leiligheter rundt omkring, mens barna lever mer normalt – går på skole og på fritidsaktiviteter. Lærte at jeg hadde ikke akkurat fordommer, men tenkte og trodde ting som jeg ikke visste, forteller Marie.

– I hvilken grad har hospiteringen påvirket ditt samfunnsengasjement?

– Nå vektlegger jeg mer asylpolitikken fordi jeg skjønner det er liv og beskyttelse av mennesker det dreier seg om. Tenk hvis Norge hadde vært i krig og vi hadde måttet flyktet! Blir irritert dersom folk snakker uten å vite noe om det. Jeg engasjerer meg mer rundt en samtale, særlig om asylpolitikken, sier Marie takknemlig.

Takk for praten!:)

 

Andreas Westli, Vg3, om hospiteringen hos Barnevakten

Andreas (se bildet) hospiterte hos Barnevakten, en organisasjon som gir råd om barn og medier. Visjonen deres er ... at barn og unge skal kunne bruke mediene på en trygg og bevisst måte. 

– Hva likte du best under hospiteringen hos Barnevakten?

– Likte å finne ut av hvordan de var som organisasjon, for jeg hadde nemlig litt kjennskap om de fra før. De vurderer også spill, film og apper, så jeg fikk anmelde et kjekt spill på mobilen, forteller Andreas.

– Jeg fikk også være med å se Kaptein Sabeltann på kino, pressevisning, sier han videre. – Fikk også hjelpe de med rettslære-spørsmål, som kanskje var mest lærerikt for meg, men tror det hjalp dem litt også. Etter å ha spilt og vurdert spillet på mobilen, merket jeg at jeg ble svært fornøyd. Skal faktisk anmelde flere spill for de, sier Andreas fornøyd.

– Er litt skoletrøtt, så det at jeg kunne holde på med noe jeg var interessert i, som spill, gjorde det gøyere enn vanlig skolearbeid, avslutter Andreas.

Takk for praten!:)

 

X