Skolen der unge mennesker blomstrer

- i faglig utvikling, i personlig utfoldelse og i møte med Guds kjærlighet.

Siste fra skolen

Front-1

 Om skolen

Profil

 Vi vil være en kristen videregående skole for alle, og tilbyr et sunt og trygt læringsmiljø med rom for personlig utvikling, fremgang og trivsel. 
.

Lokalene

Vi holder til i historiske, men moderne og trivelige lokaler i Nygaten i Bergen sentrum. Fra skolen tar det 5 minutter å gå til Bystasjonen og Torgallmenningen. 

Lærerne

Våre lærere har stor faglig tyngde og integritet. De er opptatt av at elevene trives og lærer mest mulig, og vil motivere elevene til å yte sitt beste.
.

Miljøet

Høy trivsel og et inkluderende fellesskap med god takhøyde kjennetegner skolemiljøet her hos oss. 
.

Studietilbud

Studiespesialisering

Hos oss kan du ta studiespesialiserende utdanningsprogram Vg1, Vg2 og Vg3 og påbygg til generell studiekompetanse.
.

Helse- og oppvekstfag

Helse- og oppvekstfag passer for de som  trives med å yte omsorg for andre, enten det gjelder mennesker i en vanskelig livssituasjon, eldre, barn eller syke.

Forskerlinjen

Forskerlinjen er for de elever som ønsker å fordype seg i realfagene, og som trives med utforskende arbeidsmåter og å jobbe i team.
.

Vg2-år i USA

 Hos oss kan du på Vg2 studiespesialisering søke deg til et Vg2-år i USA. Vi har to kristne samarbeidsskoler i USA, hvor vi hvert år har inntil 30 Danielsen-elever.
.

Front-2
Front-3

Hvorfor oss?

Skoleår i USA

Kan du tenke deg å tilbringe et skoleår i USA? Da bør du begynne på Vg1 studie-spesialisering her hos oss. Vg2 tar du så på en av våre to samarbeids-skoler i USA. 
.

Egen MAC

Skolepengene hos oss inkluderer obligatorisk leie av MAC, som alle elever får utdelt når de begynner her.

Godt læringsmiljø

 Elevene kan fortelle om et godt og åpent læringsmiljø hvor man opplever å bli akseptert for den man er. Skolen tilrettelegger for dette gjennom tydelige lærere og miljøturer og miljødager. 
.

Utenlandsekskursjoner

Elever ved Danielsen VGS har mange muligheter til utenlandsekskursjoner, som Tyskland, Frankrike, England, Spania, Israel, Serbia, Japan og USA.
.

Hva elevene sier

Inkluderende miljø

Her blir du akseptert som den du er, en trenger ikke å være lik alle andre. Andre plasser føler en ofte press til å være lik alle andre, men ikke her. Her kjente jeg meg velkommen med en gang, både på skolen og i klassen
 – Johanna Magdalena Husebye, tidligere elev på studiespesialisering

Gode lærere

Lærerne her er positivt innstilt, de er interessert i det de snakker om og greier å lære det vekk. Og hvis lærestoffet er tungt og mer vanskelig å lære, er lærerne der og pusher mer på.
– Askil Husdal Øye, nåværende elev på helse- og oppvekstfag

Tilrettelagt undervisning

Her er god undervisning, jeg klarer å henge med i timen. Trodde at videregående var vanskelig, men her blir det tilrettelagt for oss hvis vi trenger det. 
-Kristoffer Christensen, nåværende elev på helse- og oppvekstfag

Med åpne armer

Begynte her på Danielsen først i 2. klasse, og jeg ble tatt i mot i klassen med åpne armer. Her har folk venner overalt i alle klasser. Har aldri sett noen her som har blitt satt utenfor eller som ser ut til å bli mobbet.
-Perline Kleiveland, nåværende elev på studiespesialisering

Og lærerne

- Givende sammen med elevene

– Jeg blir bare mer og mer glad i jobben. Er veldig givende å være sammen med elevene. Spennende å se at de lærer og utvikle seg, og det å få lov å være med å utruste de til et videre liv er utrolig flott. Så er det fint å være en del av kollegiet. Det er stimulerende, flinke folk som ønsker å se elevene. Fint å få være med å vise det kristne menneskesynet i hverdagen, at det er det som ligger i bunn.

-Alvrun Hagerup, lærer og rådgiver

- En glød for å lage en god skole

-Jeg begynte som tilfeldig ringevikar på skolen og følte at kollegaene hadde en genuin interesse for meg som kollega, selv om jeg «bare» var vikar, forteller André. – Kjente at det var et veldig stort rom for meg som menneske og lærertype. Og så er det en positivitet på lærerplassen som er løsningsorientert, fortsetter André. – En offensivitet og glød for å lage en god skole. En ser på eleven som en ressurs og som et helt menneske, ikke kun fokus på læring av kunnskap.

-André Otterskred, lærer

- Elever tar ansvar for skolemiljøet

-Veldig kjekt å lærerikt å være her på Danielsen, å få lov til å legge til rette for at elever kan blomstre, bli respektert, lære å respektere andre og få være seg selv. I tillegg til faglig og personlig utvikling vil vi se åndelig utvikling hos elevene. Det er spesielt å se elever som tar ansvar for skolemiljøet gjennom æresuken og ved å ha bønn og lovsang flere ganger daglig på skolen, forteller Kari Anne.

-Kari Anne Johansen, inspektør og lærer